Search
  • Bart Houx

Waarom ik nooit een Tesla koop

Updated: May 13

De kranten koppen vandaag dat Elon Musk, de grote man van Tesla, hoogstpersoonlijk in de fabriek gaat staan. Toe maar, zou die echt vuile handen maken? Het is zijn zoveelste opzichtige publiciteitsstunt. Ditmaal om te laten zien dat hij volkomen lak heeft aan de Californische staat, die hem verbiedt zijn fabrieken te openen zolang het C-virus daar nog niet onder controle is.


Ze kunnen miljardair Musk nog meer vertellen. Hij gaat gewoon zijn eigen goddelijk gang en heeft schijt aan corona en nog meer schijt aan Californië. Zoals hij aan wel meer zaken schijt heeft.


"Als Californië weer moeilijk gaat doen", dreigt Musk alvast, "dan vertrek ik met al m'n fabrieken naar Texas."


Wat een arrogant dwingelandje, die Musk. Hoe onbereikbaar mooi zijn autootjes ook zijn, mijn emotionele betrokkenheid bij het merk Tesla is de nul komma nul grens al lang gepasseerd. Deels door zijn persoontje. Deels door zijn duizenden Starlink satellieten die de sterrenhemel voor iedereen verpesten. Maar eerlijk gezegd vooral door die enorme Tesla-dichtheid op de Nederlandse wegen.


Want valt het jullie ook op dat je geen boodschappenritje meer kan maken zonder tenminste tweemaal achter (of voor) een Tesla bij het stoplicht te staan? Alsof het wegwerpartikelen op vier wielen zijn. Terwijl ze toch al gauw een half huis kosten. Wie kan zoiets betalen? Het antwoord op die vraag is helaas: wij allemaal.


Zo werden er in 2018 ruim 9.000 Tesla's verkocht in Nederland. Met een cataloguswaarde van 80.000 tot 120.000 euro. De eigenaren daarvan konden destijds - schrik niet - tot 73.120 euro terugclaimen. Heel veel meer dan de helft van de aanschafwaarde dus.


Niet verwonderlijk dat de verkoopcijfers vorig jaar verviervoudigden, waardoor er ruim 30.000 nieuwe gesubsidieerde Tesla's de Nederlandse wegen opreden. Kortom, de mensen met de dikste portemonnees werden ook nog eens het dikst gesubsidieerd.


Alles voor het klimaat, zou je zeggen, maar zelfs dat is de vraag. De CO2-winst die Tesla boekt kan het bedrijf volgens Europese regels doorverkopen aan andere autoproducenten, zodat die binnen de uitstootnormen blijven en geen boetes krijgen. Handig, maar het klimaat schiet er niks mee op dus.


Door deze cijfers hangt er een vies verdacht luchtje om elke Tesla die naast me bij het stoplicht aansluit. Vanuit mijn tweedehands, niet-gesubsidieerde, maar nog altijd best milieuvriendelijke Toyota Prius staar ik de Tesla-bestuurder zo klimaatneutraal mogelijk aan. Geen blik van waardering of jaloezie ontsnapt uit mijn ogen. Voor mij zijn het allemaal Musk'jes.


Laten we elkaar plechtig beloven nooit een Tesla te kopen (terwijl jij en ik dat natuurlijk mákkelijk zouden kunnen met zo'n bak subsidie). Tot donderdag!

24 views

Photographer Bart Houx

  • White Instagram Icon
  • White YouTube Icon
  • White Facebook Icon